Edellisessä postauksessa olin vielä pökerryksissä Rikard Lekanderin kirjaimellisesti päällekäyvästä kauhunäytelmästä Utbrott, mutta Umeån Horror & Art -tapahtumassa oli muutakin hyvällä tavalla hämmentävää.

Lekanderin nimi kannattaa kuitenkin laittaa muistiin. Hän on profiloitunut nimenomaan kauhuteatteriin ja ohjannut mm. Lovecraft-aiheisen Necronomicon-musikaalin Tukholman Kungliga Dramatiska Teaterniin.

Lisäksi kyseessä on esimerkki taiteilijatyypistä, jota soisi näkevänsä enemmänkin: meriitit kunnossa ja nostetta on, mutta mentaliteetti ja tekemisen palo on kuin suoraan marginaalista. Sellaisten ihmisten innostuksella on taipumus tarttua.

Tarttuvasta innostuksesta puheen ollen: yksi tapahtuman esiintyjistä oli Anders Fager, jota olen käsitellyt blogissa aiemminkin. Kyseessä on Pohjoismaiden kiinnostavin kauhukirjailija, minkä voin sanoa puhtaan objektiivisesti, vaikka olemmekin sittemmin ystävystyneet (luin hänen Svenska kulter -novellejaan jo ennen kuin edes tapasin koko miestä).

Fager luki dramaattiseen tyyliinsä otteen tulevasta romaanistaan, jossa ”Ruotsin Aleister Crowley” luovii itsensä 1930-luvulla Heinrich Himmlerin esoteeriseksi neuvonantajaksi.
Tähdet ovat oikeassa asennossa, kadonnutta pohjoista mannerta etsitään ja Boråsin tytöistä ollaan huolissaan jo tuolloin (Fageria lukeneet tietävät, minkälaisista tytöistä on kyse). Myös Suomen länsirannikolla Vaasassa on uhrattu koiria näiden kosmisten tapahtumien ennakkokuohuissa, missä vaiheessa kirjailijan katse ikään kuin hakeutui suuntaamme…

Fagerin massiivisesta Svenska kulter -kokonaisuudesta on ikävä kyllä suomennettu vain ensimäinen osa (Pohjoiset kultit). Ranskaan ja Saksaan oikeudet on myyty ja erään Silta-nimisen televisiosarjan tekijät ovat kaavailleet elokuvaversiota, joten toivottavasti koko kulttikokoelma ilmestyy myös meillä.

Horror & Art -tapahtuma jatkuu maaliskuun loppuun ja tarkoitus olisi vielä käydä katsomassa Utbrott-näytelmän tuottaneen Profilteaterin versio brittiläisestä The Woman in Black -klassikosta.